Západné Tatry III.

Členovia KST Mladosť Odeva Lipany absolvovali už 3. pokračovanie vysokohorskej turistiky v Západných Tatrách - Roháčoch. Tento krát bol našim východiskom na túry (basic camp) v Pribiline.

Zo zápisníka jedného z účastníkov Jožka Sobotu :

Vo štvrtok 8. augusta 2013 vyrážame z parkoviska v Lipanoch na dvoch autách (Vlado Gál a Vlado Plavčan)  smer Krivany – Brezovica  - Nižný Slavkov (obdivujeme fresku na kostole)- Brutovce – Levoča - Poprad - ATC Pribylina. Čaká nás tu aj skupina bývalých absolventov Gymnázia Lipany s Ivkou Michalovou, ktorí tak náš počet doplnia na 18. Sme ubytovaní v chate Fialka.
Vyrážame hneď na 5 hodinovú túru na najvyšší vrch Západných Tatier – Bystrú (2248 m n. m). Najprv po lesnej ceste necítime tropickú horúčavu. Horúčava sa však vystupňuje s pribúdajúcim časom v kosodrevine a v odlesnenej časti. Oddychujeme v Gáborovom sedle. Na vrchole sa občerstvujeme, fotíme nádhernú panorámu s dominantou Kriváňa a spievame turistickú hymnu. Z vrcholu schádzame žltou značkou (Bystrá dolina) do podlesia na križovatku s červenou značkou. Teplo z nás žmýka posledné zbytky síl. Šťastie, že po ceste je voda v potoku a časť našej výpravy vyzdvihne Vlado Plavčan so Števom Turlíkom z lesnej cesty, kde Vlado Gál zistil možnosť príchodu auta. Liptovské lúky a pohľad na Kriváň však v zapadajúcom slnku je úchvatný! Teda pokračujem ďalej s Tiborom Hluškom, Tónom Višňovským Ľudom Lukáčom a Ľubou Nehilovou ďalej. Večera je bohatá – kapustnica a hranolky  s rezňom. V jedálni sa k nám prihovorí kuchárka, ktorá pochádza z Miľpoša. Večer družne debatujeme pod hviezdami a gratulujeme Zuzke Čekanovej k narodeninám.

V piatok 9. augusta 2013 vyrážame na Jakubinú.  Nevieme sa však dohodnúť a tak naše pôvodné rozhodnutie vystúpiť na Jakubinú cez Ostredky po zelenej značke, meníme na výstup na senník pod Klinom, Roháčske plesá a Končistú. Najprv sa vracia späť Ľubka Nehilová a pod Roháčskými vodopádmi aj ja - mám otlak a každý krok mi robí bolesť. Počasie sa však rýchlo mení a chytí nás búrka s krúpami. Modlím sa a myslím, že tebe je fajn na kúpalisku. Nechápavo sledujeme počínanie niektorých, ktorí podceňujú riziku blesku a idú opačným smerom (v teň deň pri Štrbskom plese blesk zranil tri deti)! Návrat je nevyhnutný pre všetkých. Večer sedíme na izbe a bavíme sa vtipmi a príbehmi so života.

Sobota 10. augusta 2013 je tretí deň našej expedície a tak sme sa rozhodli aj vzhľadom k počasiu (ochladilo sa a hlásia zrážky) navštíviť Bešeňovú. So Števom Turlíkom vyrážame na Bešeňovské travertíny. Ostatní si vychutnávajú mokré radosti.  Zastavujeme sa v dedinke Vavrišovo. Tu sa koná o. i. ukážka boja medzi labancami a kurucmi z roku 1803. Vystupujeme predtým na výhľadovú vežu a dávame si občerstvenie. Ukážka boja je úchvatná! Pri večeri (ryža, soté) nás milo prekvapí hráč (a la Kaščák) a tak niektorí z nás využívajú „spevy a tance nášho ľudu“.

Nedeľa 11. augusta 2013, keďže sme raňajky zrušili, tak posledné zásoby využívame na občerstvenie a presúvame sa do Starého Smokovca. Vystupujeme za krásneho počasia na Téryho chatu. Stretávame obrovské množstvo ľudí. Cestou naspäť sa zastavujeme aj na Zámkovského chate. Cez Poprad a Sabinov sa vraciame späť domov.

Náhľad fotografií zo zložky 2013/08 Západné Tatry III.